Què fem?

La nostra font d'inspiració pedagògica són les observacions sobre el moviment lliure i desenvolupament infantil de la pediatre hongaresa Emmi Pikler.

Com treballem?

Principis i Mitjans Educatius

· En la relació adult-infant tenim cura de: com parlem als infants, com ens relacionem de manera individual en els hàbits diaris, com comprenem l'evolució de l'infant, com els ajudem a adquirir habilitats socials amb els seus companys.

La cura atenta de cada acció de l'adult cuidant els detalls.

· Potenciem el joc lliure:

1. el moviment lliure, que desenvolupa l'habilitat, la perseverància, l'equilibri, la força, la concentració i la voluntat, permet el pròpi aprenentatge per mitjà de l'exploració i el descobriment. És la base d'un pensament i un actuar autònom i lliure.
  2. el joc imaginatiu o creatiu, que sostè el desenvolupament físic, emocional i social, permet a l'infant compendre el món. A més el joc i l'activitat estimulen la motricitat fina que influeix en el desenvolupament del llenguatge de l'infant.

· El ritme diari que l'infant viu a l'escola l'ajuda a adquirir unes habilitats personals, (ordre, neteja...) socials (saber esperar, no fer mal...) i també enforteix les seves forces de voluntat i la seva autonomia.

Com treballem amb cada grup d'infants?

Panera dels Tresors

Nadons

La metodologia de l’aula dels nadons es fonamenta en quatre principis:
1. El respecte a l’infant com a persona individual.
2. Aconseguir l’autonomia basada en la iniciativa de l’infant, potenciar la llibertat de moviments i afavorir propostes de joc lliure.
3. La pedagogia de la vida quotidiana. La cura atenta de cada acció de l’adult amb cura dels detalls.
4. La constància en les actituds educatives de les educadores proporcionen a l'infant seguretat i confiança.

Es treballa amb materials naturals i s’ofereix la "panera dels tresors" on l’infant explora els diferents materials d’us quotidià. El paper de l’educadora és l’atenció i l’observació de les accions dels infants.

Joc Heurístic

Aula 1-2 anys

Es continua treballant la “panera dels tresors” amb el grup d’1-2 anys petits (nascut del mes de juny a desembre) i amb el grup paral·lel 1-2 anys grans (nascuts del gener al maig) s’introdueix el "el joc heurístic" que consisteix en fer propostes amb diferents materials perquè l’infant interactuï. Amb l’ajuda de l'educadora de reforç podem dividir el grup i donar una atenció més individual en diferents moments com canviar els bolquers, rentar mans i fer les propostes d’activitat.

També experimentem amb materials naturals: fulles, castanyes, moniatos, flors, pètals, farina, ous, xocolata... amb ells l’infant actua, manipula i desenvolupa els seus sentits (vista, oïda, olfacte, gust i tacte).

Ells són els protagonistes d’aquests aprenentatges, s’utilitzen els murals per plasmar les seves vivències.

Safates d'Experimentació
Aula 2-3 anys

Amb l’ajuda de l’educadora de reforç es treballa amb un grup de sis infants per oferir "les safates d'experimentació". Aquestes safates contenen farina, llegum, pasta, cereals amb diferents materials com culleres, pots petits, embuts... els nens/es fan comprovacions, hipòtesis sobre els resultats de les seves accions, verbalitzen les seves descobertes, augmenten el seu vocabulari i el coneixement matemàtic i també gaudeixen de la part lúdica de l’experimentació. L’educadora observa i fa anotacions de les accions.

A l’aula s’ofereixen també materials naturals: fulles, castanyes, moniatos, flors, pètals, farina, ous, xocolata... amb ells l’infant manipula, retalla, pinta i desenvolupa els seus sentits (vista, oïda, olfacte, gust i tacte).

A través de l’acció amb l’objecte l’infant va descobrint la forma, la textura, el color, el volum, el pes, la consistència, l’olor... i va manifestant un dels dons més grans que tenen els infants, la seva curiositat.